Niestety, nikt nie powie Ci czym jest FluxBB - musisz go poznać sam!
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
.
MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI
.
MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI
* PRZYCZYNY EMOCJONALNYCH ZABURZEŃ U DZIECI
Nie ma pojedynczych czynników generujących nerwicę i autyzm wczesnodziecięcy.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama01
.
@
.
W swoich artykułach, Władysław Pitak wprowadza pojęcie MUZYKODRAMY, jako formy przydatnej w terapii nerwic i autyzmu. Pojęcie, z którym można zetknąć się dotychczas na gruncie niektórych koncepcji wychowania muzycznego, znajduje wykorzystanie nowatorskie, pełniąc wiodącą rolę terapeutyczną. Jeśli zdamy sobie sprawę , że w formie tej odpowiednio dobrane treści z zakresu muzyki , sztuki słowa i elementów ruchu, stale współpracujące ze sobą, możemy sobie wyobrazić zwielokrotniony efekt tych wspólnych działań w celach przez nas zamierzonych.
Autor pisze o prawdach oczywistych , ale sposób ujęcia materiału, dotykanie sedna problemu, świadczy o głębokim zaangażowaniu i rozumieniu poruszanych problemów, opartych o wieloletnie własne doświadczenia, prowadzone w pracy zawodowej wszechstronnie przygotowanego specjalisty : aktora , logopedy, muzykoterapeuty.
Zaproponowane działania zabawowe ( a zabawa dostrzegana jest normalnie jako działanie bezsensowne ), w tym przypadku obok zwykłego wypełniania czasu pełni ważną role terapeutyczną – wymiernych korzyści dla konkretnej osoby lub grupy osób.
Tak przedstawioną formę muzykodramy można przyjąć za ważny czynnik terapeutyczny , jednocześnie zgodny z bogatym systemem kształcenia twórczego i aktywnego, odpowiadającym również potrzebom i wymogom współczesnej pedagogiki.
Koszalin , 02.05.2002 r. dr Mikołaj Borek
.
Offline
.
* KLINIKA ZABURZEŃ MOWY U DZIECI NERWICOWYCH I AUTYSTYCZNYCH
Literatura dotycząca zaburzeń nerwicowych jest bardzo obszerna. Pomimo licznych opracowań nie ustalono jednak jednolitej terminologii określającej poszczególne rodzaje tych zaburzeń.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama02
* MUZYKODRAMA dla dzieci NERWICOWYCH i AUTYSTYCZNYCH
Rozpoczynając pracę z dzieckiem nerwicowym lub autystycznym musimy brać pod uwagę fakt, że nie zgłosiło się ono do terapeuty dobrowolnie.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama03
.
@
.
Według Benenzona - lekarza psychiatry i muzyka - ogromne znaczenie w terapii dziecka zaburzonego emocjonalnie ma indywidualne podejście, znalezienie odpowiedniej melodii , pieśni, właściwej formy muzycznego kontaktu. Konsekwencją takich założeń teoretycznych jest stosowanie dźwięków odbieranych przez dziecko w okresie bardzo wczesnego dzieciństwa.
Pierwszym etapem seansu muzykoterapeutycznego u Benenzona jest muzyka elektronowa wykorzystywana do odtworzenia akcji bicia serca. W drugim etapie występuje muzyka spokojna, łagodna, a na zakończenie seansu pojawia się ponownie muzyka elektronowa w postaci dźwięków bliskich okresowi niemowlęcemu , przypominających oddech, cmokanie, czynności serca. Słysząc je dziecko identyfikuje z sobą, rozpoznaje jako coś znanego, reaguje na nie. A to już zwykle tworzy udany kontakt z dzieckiem.
.
http://www.sukces.fora.pl/lekarze-terap … .html#3035
.
Offline
.
MUZYKODRAMA W KSZTAŁCENIU ZDOLNOŚCI TWÓRCZYCH I TERAPII NERWIC
.
Autorem metody i technik muzyczno-dramatycznych (MUZYKODRAMY) jest koszaliński aktor, logopeda i muzykoterapeuta - Władysław Pitak, który w drugiej połowie lat 70-tych XX wieku prowadził badania nad wpływem muzyki i treningu dramatycznego na rozwój zdolności twórczych dzieci szkół podstawowych, a zakończył je w połowie lat 80-tych w zakresie roli muzykodramy w terapii dzieci nerwicowych i autystycznych.
Oto niektóre publikacje na ten temat:
1.W. Pitak: Przyczyny emocjonalnych zaburzeń u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2002/12, s. 16-18
2.W. Pitak: Klinika emocjonalnych zaburzeń mowy u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2003/1, s. 14-19
3.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych, cz. I, Kurier Pedagogiczny 2003/2, s. 25-28
4.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych cz. II, Kurier Pedagogiczny 2003/3, s.26-28
5.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych - oddech, Kurier Pedagogiczny 2003/5, s. 10-12
6.W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 10-13
7.M.Borek,W. Pitak: Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS , Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 33-38
8.W. Pitak: Agresja a jąkanie u jedynaków, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 11-14
9.W. Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii rodziców, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 39-44
10.W. Pitak: Muzyka leczy ale czy łagodzi obyczaje, Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2004/9(36), s. 27-28
11.W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, , Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2005/1(40), s. 19
.
Offline
.
ODDECH, SKUPIENIE, PAMIĘĆ, WYOBRAŹNIA
-recenzja artykułu Władysława Pitaka
W kolejnym artykule dotyczącym MUZYKODRAMY autor W. Pitak zajmuje się m.in. problemem oddechowym jako ważną techniką relaksacyjną. Ćwiczenia te stawia obok problematyki sił kreacyjnych człowieka i sposobów ich uruchamiania – siłą jest wyobraźnia.
Poruszane problemy wskazują jak bardzo ważną jest znajomość psychiki dziecka, sposobów odczuwania świata wyobraźnią dziecka i jego logiki myślenia.
Autor podaje gotowe reguły postępowania terapeutycznego , które mogą stanowić wzór modelowy dla dalszych poszukiwań przez osoby zainteresowane tą tematyką.
Koszalin , dnia 26.04.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (oddech - skupienie - pamięć - wyobraźnia)
Szczególnie przydatne są to ćwiczenia w sytuacjach dzieci astmatycznych, oddychających ustami i nerwicowych.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama04
@
W kolejnym artykule Władysław Pitak przytacza konkretne przykłady scenariuszy ćwiczeń terapeutycznych z zakresu MUZYKODRAMY. Ćwiczenia są opracowane na podstawie przyjętych technik relaksacyjnych. Z przedstawionego materiału wnioskować można o tym , co staje się w tym przypadku zadaniem terapeuty, a jest nim odpowiednia podpowiedź – jaką ścieżkę muzyczno-terapeutyczną posiada każdy z pacjentów , jakie ćwiczenia są adekwatne do indywidualnych jego potrzeb.
Artykuł stanowi projekt własny , nadający się do bezpośredniego wdrożenia, jak też może być pomocny do tworzenia programów przez zainteresowanych tą problematyką psychoterapeutów.
Koszalin, dnia 27.04.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
Offline
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (Jacobson, Schultz, Wintrebert)
Jedną z metod zmierzających do zmniejszenia napięcia emocjonalnego u dzieci jest relaksacja mięśniowa. Opiera się ona założeniu, że ciało i umysł tworzą niepodzielną całość.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama05
.
@@@
.
RUCH, DZIAŁANIE, KONTAKT
- recenzja artykułu Władysława Pitaka
Od czasu zastosowania pierwszych prób muzykoterapii mija około pół wieku i wydaje się , że w tym kierunku zrobiono już sporo, ale ciągle jeszcze jest to dziedzina o zbyt małym zasięgu społecznym.
Stąd za bardzo cenne należy uznać poszukiwania autora artykułu, stanowiące krok w pożądanym kierunku – w obszarze celowego wykorzystania muzyki i jej elementów.
Tym razem w swoim artykule W. Pitak omawia problematykę rozwijania ruchu. Na muzykę reagują wszyscy ludzie, na różnych poziomach odczuwania – ten fakt zdaje się być inspiracją do wywoływania pożądanych działań ruchu od najprostszego do złożonych elementów tańca.
Na uwagę zasługuje przystępność materiału proponowanego przez autora – stosowana terminologia naukowa nie powoduje utrudnień w zrozumieniu zawartych treści o charakterze wskazówek praktycznych.
Koszalin , 22.04.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (ruch - działanie - kontakt)
Pierwszym zadaniem terapeuty jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem. Dokonanie tego wymaga bezgranicznej cierpliwości oraz zdolności do wyobrażania sobie sytuacji dziecka zaburzonego emocjonalnie.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama06
Offline
.
TERAPIA RODZICÓW
-recenzja artykułu Władysława Pitaka
Przy trudności obiektywnego określenia czym jest muzyka, wydaje się bezspornym fakt celowości jej stosowania w zabiegach terapeutycznych, jak i w procesach wychowawczych.
Taką funkcję terapeutyczną, o dużym znaczeniu , autor przypisuje technikom muzyczno-dramatycznym w terapii dziecięcej, ale także w jej równoległym stosowaniu w terapii rodziców dziecka.
Czytając artykuł , można stwierdzić , że zasadniczą wartość artykułu stanowią uwagi i spostrzeżenia zaczerpnięte z praktyki własnej autora – nie są to teorie i przypuszczenia, a tylko wiedza sprawdzona w bezpośrednich działaniach z konkretnymi osobami.
W efekcie swoich rozważań autor dąży do przekonania , że twórczość przejawiać się może u wszystkich ludzi, należy ją tylko pobudzić. Niezastąpioną rolę pełni tu terapeuta o odpowiednim wykształceniu i doświadczeniu psychoterapeutycznym.
Koszalin, 05.05.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
* MUZYKODRAMA W TERAPII RODZICÓW
Przy podejmowaniu terapii rodziców dziecka należy liczyć się z ich strony z różnymi rodzajami motywacji decydującymi o zgłoszeniu się z dzieckiem do terapeuty. Matki czasami traktują go jako narzędzie kary dla dziecka.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama07
.
Offline
.
* TERAZ NIE BOIMY SIĘ MÓWIĆ
Poniżej przedstawiamy konspekt powykonawczy terapii psychologiczno-logopedycznej, a następnie fragmenty wypowiedzi uczestników turnusu rehabilitacyjnego.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama08
Na foto: Pracownicy Warsztatów Terapii Zajęciowej CARITAS w Ropczycach. Zdjęcia:Tatiana Pitak
Kontakt:
Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS
75-900 Koszalin
ul. Pieczarek 4
tel. 94-340-60-06
600-809-254
e-mail: biuro@logos.dt.pl
.
Offline
Strony: 1